Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Funktionshinder"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 6 av 17

Hallå där!

2021-11-02
En nyligen publicerad översikt beskriver den kunskap som finns för att utforma undervisningen i ämnet idrott och hälsa så den blir så tillgänglig som möjligt för elever som möter svårigheter i det sociala samspelet. Syftet med översikten är att hjälpa lärare planera undervisningen för alla elever, oavsett funktionsförmåga. (s.15)

Individanpassat tekniskt stöd kan göra att gymnasieelever klarar skolan

2021-11-02
I avhandlingen ”Participation and ICT: Students with special educational needs in upper secondary school” har Moa Yngve från Linköpings universitet undersökt drygt 500 gymnasieelever i behov av stöd. Hon har bland annat studerat hur en individuellt utformad IKT-intervention påverkar hur delaktiga gymnasieelever är i skolan. (s.13)
Forskning och utveckling kategorier

Changing the classroom experience with instructional audio

2021-10-08
An elementary school in California adopted an instructional audio system to help support students who are deaf and hard of hearing. In this blog post, Jennifer Goldman, principal of Mountain View Elementary School, and Sean Goldman, assistant superintendent of student support services for Simi Valley Unified School District, share data that shows clear classroom sound…

Ny kunskaps­sammanställning om psykisk hälsa hos barn och elever med funktions­nedsättning

2021-09-07
Nu finns en kunskapssammanställning inom området psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning. Den visar att elever med funktionsnedsättning trivs i mindre utsträckning i skolan. De har även mer problematisk skolfrånvaro än elever utan funktionsnedsättning.
Forskning och utveckling kategorier

Ny kunskapssammanställning om psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning

2021-09-07
Nu finns en kunskapssammanställning inom området psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning. Den visar att elever med funktionsnedsättning trivs i mindre utsträckning i skolan. De har även mer olovlig frånvaro än elever utan funktionsnedsättning.

Kognitiv och språklig utveckling hos barn med Cochleaimplantat

2021-05-25
Cochleaimplantat (CI) är ett hjälpmedel som genom elektrisk stimulering av hörselnerven kan ge personer med uttalad hörselnedsättning eller dövhet möjlighet att uppfatta ljud. Men barn med CI har en ökad risk att få en fördröjd språkutveckling. Det konstaterar forskaren Michaela Socher i sin avhandling. (s.9)
156717