Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Funktionshinder"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 16

Vodd: Vad innebär det att vara teckenspråkstolk?

2022-09-07
I detta voddavsnitt samtalar vi med Karin Bäckgren, som arbetar med teckenspråkstolkutbildning på Fellingsbro folkhögskola, om vad det innebär att vara teckenspråkstolk och vad tolkstudenterna får lära sig under sin utbildning. Vi samtalar också om tillgången till teckenspråkstolk och hur behovet ser ut framöver samt hur tolktjänsten fungerar idag. (webb-radio)

Anpassningar för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

2022-05-11
Hur hanterar du utåtagerande beteenden, elevers olika behov av stöd och känslan av otillräcklighet? Se filmen om grundskolläraren Malins förändringsarbete i klassrummet, för att möta alla elevers behov av stöd. (webb-tv)

Språkutvecklande arbetssätt på fritidshem

2022-04-27
I en miniserie med rubriken Hela skoldagen räknas samtalar vi med verksamheter som gjort och gör insatser för att skapa trygghet och meningsfullhet under fritids, raster och skolmåltiden. Bra för alla elever och väldigt viktigt för elever med funktionsnedsättning. Medverkar gör lärarna Anna Jabin och Elin Wahlborg samt Monica Johansson Persson, SPSM. (webb-radio)

Mycket kvar för att personer med hörselnedsättning ska känna sig inkluderade

2022-03-24
Barn och ungdomar som har en hörselnedsättning känner sig utanför och mår sämre än hörande. De möter dessa problem i skolan, på arbetsplatsen och ute i samhället. Det visar forskaren Sylvia Olsson i sin avhandling ”Longing to belong – Deaf and hard of hearing young adults’ social interaction, social relationships, and identity”, som hon i…
134516