Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Funktionshinder"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 17

Lesson study bra verktyg vid undervisning av elever med autism och IF

2023-10-31
Det är en stor utmaning för lärare att undervisa barn och ungdomar som har intellektuell funktionsnedsättning, IF, i kombination med autism. Det ställer särskilt stora krav på nyutexaminerade lärare. Läraren Kamilla Klefbeck har i flera studier undersökt hur metoden lesson study kan bidra till en bättre undervisning för dessa elever. (s.14)

App-based mathematical intervention for youth with intellectual disabilities: a randomised controlled trial

2023-03-01
The purpose of this study was to evaluate whether students with intellectual disabilities can improve their arithmetic skills by participating in an arithmetic intervention programme, theoretically founded on explicit instruction and administered via an application developed for tablet computers.

Bättre kunskaper om hur hjärnan hanterar antal kan ge bättre matematikundervisning

2023-02-28
Mikael Skagenholt har i sin avhandling från Linköpings universitet bland annat undersökt hur hjärnan bearbetar olika numeriska representationer och vilka effekterna är av biologisk och kognitiv mognad på den numeriska bearbetningsförmågan. (s. 14)
12317