Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Funktionshinder"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 16 av 17

Forskning och utveckling kategorier

Lika värde nr 1, 2018

2018-03-28
Språket ger oss identitet, gemenskap och delaktighet. Hur möter man då barn och elever med språkstörning? Fokusera på vad eleven kan, visualisera undervisningen, se till att verksamheten har kompetens och prova en sak i taget, är några goda råd i årets första nummer av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Fortsatt sämre villkor för utbildning för personer med funktionsnedsättning

2018-03-27
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har kartlagt vad olika studier och rapporter berättar om barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning, och deras tillgång till en likvärdig och tillgänglig utbildning samt en trygg lärmiljö. Kartläggningen visar på flera brister i utbildningen.
Forskning och utveckling kategorier

Bristande tillgång till läromedel för elever med funktionsnedsättning

2018-02-02
Många elever och studerande med funktionsnedsättning får inte de tillgängliga läromedel och den tillgängliga kurslitteratur som de behöver, vilket hindrar dem från att få en likvärdig utbildning. Det visar en översyn som idag överlämnas till regeringen från Myndigheten för tillgängliga medier och Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Ger nycklar till förståelse

2018-01-30
Det här är en praktisk handbok som lyfter fram begreppet tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik syftar till att göra händelser, handlingar och situationer begripliga och hanterbara. För att inte funktionsnedsättningar ska bli ett funktionshinder kan vi ta hjälp av olika anpassningsnycklar, som låser upp hinder som uppstår i lärmiljöer och lärsituationer för elever med autism och…
1151617