Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Funktionshinder"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 13 av 16

Forskning och utveckling kategorier

Rättsliga förutsättningar för stödåtgärder i skolan

2019-09-03
Stödåtgärder i skolan är något som berör många barn och unga med funktionsnedsättning, deras familjer, pedagoger och rektorer. Inom ramen för ett forskningsprojekt om likvärdighet i skolan har forskaren Gustaf Wall vid Uppsala universitet skrivit en bok med titeln Stödåtgärder i skolan. Likvärdighet, handläggning och byråkratisk symbolik. (s. 11)

Schools work to help twice-exceptional students

2019-05-07
About 6% of students in the US are said to be twice exceptional because they are academically gifted but have a disability such as attention-deficit/hyperactivity disorder, dyslexia or autism. Some school districts are taking steps to better support this student population, including in Montgomery County, Md., where elementary-school students who are twice exceptional can learn…
Forskning och utveckling kategorier

Språkutveckling hos barn med språkstörning eller hörselnedsättning

2019-04-02
I en avhandling av Simon Sundström vid Linköpings universitet undersöker han skillnader och likheter mellan barn med hörselnedsättningar, barn med språkstörningar och barn med typisk språkutveckling vad gäller språkets ljud och ljudsystem (fonologi) på ordnivå med särskilt fokus på talets och språkets melodi och rytm (prosodi). (s. 10)
Forskning och utveckling kategorier

Tips for classroom audio support

2019-03-08
A school district in California is using technology solutions to help students hear in school, according to Michelle Zavaleta, coordinator of psychological services in special education for the Tulare City School District. In this blog post, she shares several tips to help adopt such solutions, including finding a tool that works for all students --…
Forskning och utveckling kategorier

Bekräftelsen skapar trygghet och upptäckarglädje

2019-03-05
Hur bemöter man en elev med synnedsättning och flerfunktionsnedsättning på bästa sätt? Hur gör man för att eleven ska få känna sig bekräftad och delaktig under hela skoldagen? Hur blir man som skolpersonal en mer kompetent ledsagare som lockar eleven till att utforska sin omvärld? Detta var några av de frågor som personalen på Högsbogårdsskolan…
112131416