Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Funktionshinder"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 11 av 16

Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : Språkstörning i klassen

2019-11-07
SO-läraren Karin har fått en ny elev i klassen som har en språkstörning, vilket gör Karin rådvill. Hon tycker att hon saknar både tillräckliga resurser och tid för stöttning. Karin testar olika grepp, särskild pedagogik och tips hon fått vid överlämning från elevens förra skola - en skola med särskilda resurser - men oftast hjälper…
Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : PYS och stamning

2019-10-31
Hur kan undantagsbestämmelsen PYS användas? Högstadielärare Inger har en angelägen fundering - kan hon vid betygssättningen åberopa undantagsbestämmelsen när det gäller en stammande elev i hennes klass? Eleven är i övrigt klart högpresterande, men stamningen förhindrar eleven att klara de muntliga presentationerna. I studion finns betygsexperten Pernilla Lundgren och lärarcoach Annica Gärdin. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Accessibility and inclusivity in language education

2019-10-24
Educators can take steps to make language lessons more accessible and inclusive for students with special needs, such as hearing or visual impairments, according to Andrea Mehringer, an English-language educator in Saudi Arabia. In this commentary, Mehringer shares how teachers can help bridge the gap, including the use of education technology.
Forskning och utveckling kategorier

Osynlig diagnos i skolan – nu finns bättre hjälp

2019-10-22
Språkstörning är en diagnos som inte syns och ofta är svår att upptäcka. Den innebär att man har problem med att uttrycka sig och förstå vad andra säger och den påverkar lärandet. Språkstörning är så pass vanligt att alla måste ha kunskap om den. Nu lanseras ett nytt studiepaket som hjälper lärare att både uppmärksamma…
110111216