Leken är ett pedagogiskt verktyg, ett lärtillfälle. Detta visste fritidspedagogerna på Grebyskolan i Norrköping, men genom aktionsforskning ville de lära sig hur de kan använda leken mer medvetet.
I fritidshemmens hus samlas goda exempel för det lärande fritidshemmet. Här delas idéer, arbetssätt och inspiration från de många fritidshemmen på Stockholms stad skolor och huset skapas gemensamt av alla som arbetar inom fritidshemsverksamheten. Länkar till husets olika våningsplan hittar du till höger i navigationsmenyn.
Fritidshemmen ger nyanlända elever fler chanser att få både vardagsspråket och skolspråket och de behöver bägge. Språkutveckling är ett område där fritids kan bidra, säger Lisa Sjöström Wallin, verksamhetsledare på RucX vid Högskolan i Gävle.
Både barn och personal på fritidshem styrs att bli medborgare med vissa önskvärda egenskaper. I en avhandling från Stockholms universitet, gör forskaren Linnéa Holmberg en kritisk analys av fritidshemmens verksamhet.
Barns inflytande och delaktighet i skolans fritidshemsverksamhet tas lätt för givet. I själva verket styrs både barnen och personalen på fritidshem till att bli medborgare med vissa önskvärda egenskaper. Det visar en ny avhandling i barn- och ungdomsvetenskap.
Lek är något som är centralt för fritidshemmets verksamhet och som har en stark tradition men som ibland tas för given och därför blir oreflekterad. Genom att arbeta aktivt med lek så har vi tillsammans varit tvungna att ifrågasätta våra förgivettaganden om lek och därmed kunnat utveckla arbetet med lek. I denna artikel beskrivs erfarenheterna…
Stora barngrupper och ökad boendesegregation gör det svårare för fritidshem att ge en likvärdig utbildning. Den slutsatsen dras i en ny avhandling där fritidshem har följts under lång tid.