Linnea Malmsten på Sågtorpsskolan i Nacka har skapat en hel serie lektioner för både fritidshem och grundskolan, ÅK 1-6, som på olika sätt berör digitalisering.
En nyskapande fritidssatsning med ett särskilt anpassat lekland för barn med neuropsykiatriska funktionshinder blir utgångspunkten för ett treårigt forskningsprojekt vid Linköpings universitet.
Hallå där, Anna Klerfelt, forskare i fritidshemmets pedagogik vid Stockholms universitet. Du är en av arrangörerna bakom Världskonferensen Extended Education i september. Den riktar sig till lärare i fritidshem, forskare och rektorer. Berätta!
IKT kombineras med formativ bedömning och gränslös fantasi. Eleverna på Bredaredskolans fritidshem i Borås har tillverkat egna musikvideos, med hjälp av toalettrullar.
Lite i taget fylls skolan med sjögräs och havsdjur. Parallellt dissekerar eleverna fisk och skriver om skräpiga vatten. På Påskagängets skola jobbar alla elever med havet.
I leken "golfollen" tränar eleverna sin fingerfärdighet, balanskonst och koncentration. Här gäller det att med en stadig hand försöka bygga en stapel av golfbollarna utan att de välter. Lektionen är inskickad av Magnus Cederlöf i Eskilstuna.
Leken "Flytta muggen" stimulerar koncentrationsförmåga och koordination. Syftet med leken är också att skapa en rolig rastaktivitet i en trygg miljö där alla känner sig välkomna. Lektionen är inskickad av Magnus Cederlöf i Eskilstuna.
Magnus Cederlöf tipsar om flera roliga aktiviteter där ålder och antalet deltagare inte spelar någon roll. Barnen leker tillsammans och på samma villkor. Eleverna kan också komma och gå eftersom lekarna går fort och snart kan börja om igen.
Magnus Cederlöf tipsar om flera roliga aktiviteter där ålder och antalet deltagare inte spelar någon roll. Barnen leker tillsammans och på samma villkor. Eleverna kan också komma och gå eftersom lekarna går fort och snart kan börja om igen.
Magnus Cederlöf tipsar om flera roliga aktiviteter där ålder och antalet deltagare inte spelar någon roll. Barnen leker tillsammans och på samma villkor. Eleverna kan också komma och gå eftersom lekarna går fort och snart kan börja om igen.