Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Främlingsfientlighet"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 4

Forskning och utveckling kategorier

Bygga empati i klassrummet

2020-03-04
Ny film på kanalen RWA PLAY: Raoul Wallenberg Academys playkanal innehåller tips för klassrummet av lärare — för lärare. Tipsen handlar om hur man kan arbeta med civilkurage, självledarskap och att väcka ungas engagemang i klassrummet. I en ny film delar läraren Fredrik Brohlin med sig tankar om hur man kan hjälpa elever att bygga…
Forskning och utveckling kategorier

Reser till Auschwitz-Birkenau för att lära sig om ondska

2019-09-19
22 elever från Malmö Latinskola åker sedan tre år tillbaka årligen till koncentrationslägrena Auschwitz-Birkenau för att lära sig om Förintelsen, ondska och tolerans. "Projektet handlar inte bara om nazismen, utan mekanismerna bakom ondska. Det berör och är aktuellt om man tittar på Europa och politiken även i Sverige", säger Susanne Ekentoft, en av tre pedagoger…

Alma Memisevic: ”Men du… du glömde att fråga om rasism.”

2018-10-01
En skolpolitik som begränsar elevers rätt till sitt första språk, kultur och identitet, får allt större plats i medierna. Detta trots att flera forskare varnar för vad en sådan skolpolitik kan ha för konsekvenser för flerspråkiga barn. Varningsklockorna borde höras hos lärare och alla andra som vill värna om de demokratiska värden som våra läroplaner vilar…

Undervisa om kontroversiella frågor

2018-02-01
Frågor som väcker starka känslor kommer då och då upp i skolan. Ibland kan de skapa spänningar i klassrummet och det behöver lärare hantera. Elever behöver få möjligheter att diskutera även kontroversiella frågor. Tillsammans kan lärare utveckla sitt arbete att leda också dessa samtal. Det är en viktig del i skolans demokratiska uppdrag. Nu finns…