Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Förskoleklass"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 9

Forskning och utveckling kategorier

Podd om kartläggningen i förskoleklass

2021-10-07
Kartläggningen är en viktig del av garantin för tidiga stödinsatser. I vår senaste podd får du bland annat svar på frågorna: När är det lämpligt att börja kartläggningen? Hur använder man resultatet av kartläggningen i sin fortsatta planering av undervisningen? Hur kan man tänka kring organisationen runt kartläggningen? (webb-radio)

Matematiken väcker elevernas tilltro till sin egen förmåga

2021-09-22
På Risebergaskolan har matematikundervisningen i förskoleklass varit under utveckling sedan ett år tillbaka. Här har matematiken utgått från det forskningsbaserade undervisningsmaterialet Tänka, Resonera och Räkna i förskoleklass (TRR) som kan komma att utmana hur matematikundervisningen bedrivs framöver.

Avhandling om lek utanför skolan i digitala gemenskaper utsedd till Skolportens favorit

2021-02-12
Digitaliseringen har förändrat barns lek. Många barns lärande i leken sker i en hybrid verklighet, där det fysiska och det digitala är så sammanflätat att det inte längre är fruktbart att separera dem. Det konstaterar Marina Wernholm som forskat om lek utanför skolan i digitala gemenskaper. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Skolportens lärarpanel.
13459