Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Förskoleklass"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 8

Anna Norrström

Skolportens favorit: Praktiska frågor präglar samtal i lärarlagen

2021-10-26
Lärarlagssamtal i skolan utmärks ofta av praktiska frågor, konstaterar forskaren Anna Norrström, som pekar på vikten av att utveckla samtalen för att rymma även djupare professionella frågor. Nu har hennes avhandling valts till Skolportens favorit av lärarpanelen.
Forskning och utveckling kategorier

Podd om kartläggningen i förskoleklass

2021-10-07
Kartläggningen är en viktig del av garantin för tidiga stödinsatser. I vår senaste podd får du bland annat svar på frågorna: När är det lämpligt att börja kartläggningen? Hur använder man resultatet av kartläggningen i sin fortsatta planering av undervisningen? Hur kan man tänka kring organisationen runt kartläggningen? (webb-radio)

Matematiken väcker elevernas tilltro till sin egen förmåga

2021-09-22
På Risebergaskolan har matematikundervisningen i förskoleklass varit under utveckling sedan ett år tillbaka. Här har matematiken utgått från det forskningsbaserade undervisningsmaterialet Tänka, Resonera och Räkna i förskoleklass (TRR) som kan komma att utmana hur matematikundervisningen bedrivs framöver.
12348