Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Förskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 83 av 90

Forskning och utveckling kategorier

Föräldraidentiteter som skapas och formas under inskolningen i förskolan

2018-03-20
Förskolestarten börjar med inskolning. Den här tiden är en omvälvande period inte bara för barnet utan för hela familjen. Vårdnadshavarna måste lära sig att bli trygga förskoleföräldrar, att hjälpa sitt barn under inskolningen, att bidra med kunskaper om barnet och att hjälpa pedagogerna att tolka barnets beteende och önskningar under inskolningen, skriver forskaren Maria Simonsson…
Forskning och utveckling kategorier

Blicka bakåt gör dig gott

2018-02-20
Framrutan ska vara större än bakrutan, titta framåt och ta nya tag. Vi lever i en hurtig, framåtblickande tid där det nästan kan var lite fult att vara nostalgisk och drömma och tänka på svunna tider.
Forskning och utveckling kategorier

Lite väl brett om kollegialt lärande

2018-02-20
Boken är lättläst och ger en tydlig bild av hur Karin och Per Alnervik själva har jobbat med utveckling av kollegialt lärande i förskolan. Författarna tar ett brett grepp om ämnet. Tyvärr blir också bredden bokens svaghet. Ibland känner att jag vill veta mer om hur de tänker inom olika områden som de beskriver. Jag…
Forskning och utveckling kategorier

Bokrecension: Jättejättebråttom

2018-02-20
Jättejättebråttom är en bok att känna igen sig i, från gosedjurs-Pikachun till skildringen av en pressad vardag som ändå kan rymma närhet. När vi läser boken tillsammans i barngruppen finns tillfälle att diskutera egna morgnar som går snett, på avstånd från själva situationen. Just att allt går åt skogen samtidigt, blir en källa till munterhet. Läsningen…
182838490