Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Förskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 80 av 90

Promoting integration through child care: Lessons from Norway

2018-06-15
Försök med avgiftsfri förskola i Oslo i områden med stor andel barn med utländsk bakgrund förbättrade barnens läsfärdighet och kunskaper i matematik. För flickor förbättrades även språkfärdigheterna. Det visar forskning som presenteras i en ny SNS-rapport. Resultaten pekar mot att förskolan har betydelse för social rörlighet bland barn med utländsk bakgrund, särskilt flickor. (pdf)

Forskare undersöker hur skolan kan bli excellent

2018-05-23
I ett skolutvecklingsprojekt i Halland, From Great To Excellent, arbetar fyra kommuner gemensamt för att förskolebarn och skolelever ska kunna prestera bättre. Arbetet studeras av ett forskarlag på Högskolan i Halmstad. Forskarnas perspektiv är unikt genom att kommunernas utvecklingsarbete studeras från de anställdas synvinkel.
Forskning och utveckling kategorier

Både möjligheter och svårigheter med digitalt berättande i förskoleklassen

2018-05-23
Digitala verktyg i förskoleklassen innebär både möjligheter och svårigheter när barn instrueras att skapa berättelser. Det innebär också en utmaning för förskollärarna. En aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visar hur viktigt lärarstödet och instruktionerna är för hur barn engagerar sig i berättande med digitala verktyg.
Forskning och utveckling kategorier

Framgångsrika lärande lekgrupper

2018-05-22
På Lövgärdets förskolor har man varje år en barnkonferens där personalen pratar om vart och ett av barnen. Arbetslagen får möjlighet att beskriva sitt arbete och tillsammans med förskolechef och specialpedagog resonera kring behoven och förutsättningarna i de olika grupperna. När specialpedagogen Maria Nygren tittade på sammanställningarna från konferenserna såg hon ett mönster. De barn…
179808190