Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Förskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 75 av 90

Forskning och utveckling kategorier

Familjeaktiv inskolning i förskolan – nya roller för förskolepedagoger

2018-12-06
När inskolning av barn i förskolan på betydande sätt förändras, uppstår behov av nya förhållningssätt till barn och föräldrar. Nya professionella roller för förskolepedagoger skapas. Dessa roller skiljer sig betydligt från de roller som intogs tidigare, skriver Ingrid Karlsson, Linköpings universitet.

Managing the unmanageable: curriculum challenges and teacher strategies in multicultural preschools in Sweden

2018-12-04
Hur beskriver förskollärare de utmaningar de möter i sitt dagliga arbete när de försöker att uppfylla läroplanens villkor? Det är en av frågorna som Jonas Stier och Margareta Sandström utforskat i sin artikel om lärarstrategierna i mångkulturella förskolor i Sverige.
Forskning och utveckling kategorier

Vägar till förändring – ett proaktivt utvecklingsarbete på Giella förskola

2018-11-27
Utvecklingsprojektet i Giella förskola i Jokkmokk ingår i Specialpedagogiska skolmyndighetens projekt Proaktivt stöd för en mer likvärdig skola, där syftet är att skapa förutsättningar att rikta myndighetens stöd till de kommuner som behöver det mest. På Gemensamma vägar – en nordisk specialpedagogisk konferens i Mo i Rana, presenterade Helén Bergstadius och Carina Lindmark sitt arbete…

"Pedagoger måste våga bejaka det komplexa och svåra"

2018-11-22
Som pedagog är det lätt att ta till svart-vita förklaringar och förbud när man måste hantera problem. Men rustar vi då verkligen barnen för en framtid som ter sig allt mer komplex och svårhanterlig? Vi måste undvika de enkla lösningarna, menar dramapedagogen och doktoranden Julia Fries.
174757690