Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Förskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 72 av 90

Forskning och utveckling kategorier

Ökad psykisk ohälsa bland förskollärare

2019-03-11
Förutsättningarna för förskolan och förskollärares uppdrag är mycket problematiska, visar en forskningsrapport från Malmö universitet. Hög arbetsbelastning, brist på resurser, gränslöshet i uppdraget och utsträckt lojalitet är några av de dilemman forskarna pekar på. Bakgrund till studien är hög sjukfrånvaro och en ökad psykisk ohälsa hos förskollärare.
Forskning och utveckling kategorier

På samma bana

2019-02-25
Svensk förskolas arbete med jämställdhet och genus ses som en förebild av vissa, medan andra grupper är kritiska och anser att det gått alldeles för långt.
Forskning och utveckling kategorier

Lek och forskning i kombo

2019-02-25
Vad händer när lek, som inspireras av kultur, estetik och pedagogers rollgestalt­ningar, möter ett utforskande projektarbete? Det är den fråga som boken, och det aktionsforskningsprojekt som beskrivs i den, försöker undersöka och belysa.
Forskning och utveckling kategorier

Steg som behöver stöttning

2019-02-25
Gunilla Niss är legiti­merad psykolog och har lång erfarenhet som både förskole- och skolpsykolog. I boken Det händer i hallen – trygga övergångar i förskolan ger hon läsaren en för­djupad förståelse för alla övergångar som sker under en dag i förskol­an.
Forskning och utveckling kategorier

Tufft att leva upp till rådande ideal

2019-02-25
I dag förväntas förskolan forma barn som ska lösa en värld i social, politisk och ekonomisk kris. Det säger Therese Lindgren, som studerat hur rådande samhällsideal påverkar kraven på förskolan – och barnen.
171727390