Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Förskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 71 av 90

Forskning och utveckling kategorier

Bra tips att styra en förskola med flera kulturer

2019-04-05
I vårt samhälle ökar den etiska, kulturella och språkliga mångfalden varje dag. Enligt Skolverket (Skolverket, 2013) hade vart fjärde barn i förskolan ett annat modersmål än svenska och att det ökat sedan dess vet vi. Dagligen möter förskollärare, barnskötare och annan personal barn och vårdnadshavare med annan kulturell bakgrund. Detta ställer höga krav på personalens…
Forskning och utveckling kategorier

Rollen som språklig förebild

2019-03-28
Vi vuxna är viktiga språkliga förebilder i förskolan. Därför behöver vi bli medvetna om vårt eget sätt att språka och kommunicera och hur det direkt påverkar barnen sätt att språka och kommunicera. Hur kan man säkerställa att man är en språklig förebild? skriver Josefin Malm, Leg. förskollärare och pedagogista, och Sofie Källhage Leg. förskollärare och…
Forskning och utveckling kategorier

Kultur – att skapa mening

2019-03-28
Ibland betraktas kultur som något oföränderligt och människor kan bli representanter för något de kanske inte känner eller tycker. Men kultur handlar om att skapa ordning och mening i tillvaron och är egentligen föreställningar och idéer som formar och formas av sociala relationer mellan människor, skriver Karin Norman, professor emeritus i socialantropologi, Stockholms universitet. 
Forskning och utveckling kategorier

Med plats för mångfald

2019-03-28
I förskolan ska barnen få förutsättningar att utveckla sin kulturella identitet. De ska också få förståelse för andra kulturer, människors olika värderingar och levnadsförhållanden. För att göra detta möjligt behöver vi prata mer med varandra om normer, krockar, likheter och skillnader kring kultur och utbildning, menar Susanna Anderstaf, förskollärare och adjunkt vid Jönköpings University samt…
170717290