Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Förskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 90

Forskning och utveckling kategorier

Hur ska förskollärarens ledande uppdrag omsättas i praktiken?

24 januari
Enligt skollagen och förskolans läroplan ingår det i förskollärarens uppdrag att leda arbetet med undervisning inom förskolan. Men hur går detta till rent konkret i praktiken på Sveriges förskolor? Ett forskningsprojekt ska nu undersöka hur förskollärare och rektorer tolkar och omsätter detta uppdrag i sin vardag samt vilka konsekvenser detta får för det pedagogiska arbetet…
Forskning och utveckling kategorier

Med språket som paraply​

23 januari
Med ett tematiskt, språkande arbetssätt blir barnen i Tallbacksgårdens förskola språkligt medvetna. För att barnen ska få ett så bra mottagande som möjligt använder förskolan olika språkstöd, både för barnens och föräldrarnas skull. Föräldrar ska känna sig välkomna, förstå vad personalen pratar om och vara delaktiga i barnens utveckling. ​
Forskning och utveckling kategorier

Ge familjen en trygg start

23 januari
Att börja förskolan är en stor händelse – både i barnets och förälderns liv. Ett bra samarbete med familjen är en förutsättning för att kunna ge barnet en trygg introduktion. Psykologen Anna Hellberg Björklund ger tips på vägen.

Blivande lärares kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Olika perspektiv på vägar till ökad likvärdighet i skola och förskola

23 januari
I en studie från Linköpings universitet har forskarna granskat hur Utbildningsdepartementets förslag på revidering av examensmålet om specialpedagogik togs emot av högskolor och universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Framtidsspaning på praktiknära forskning i förskolor och skolor

17 januari
Just nu pågår en utlysning av ULF-medel i Göteborgsregionens förskolor och skolor. ULF-forskning genomförs i samverkan mellan akademin och förskole- eller skolverksamhet. Flera av forskningsskisserna har skickats in av lärare och rektorer och kan resultera i forskningsprojekt. Vilka som beviljas medel meddelas i slutet på april 2024.

Studie rörande språkutvecklandearbetssätt vid åtta förskolor i Nackakommun

17 januari
Syftet med studien är att erhålla en fördjupad bild av hur förskolor i områden med många barn som har utländsk bakgrund arbetar kvalitativt med barns språkutveckling för att ge vägledning för fortsatta satsningar. I studien har åtta förskolors språkutvecklande arbetssätt granskats och analyserats med stöd av forskning på området. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Barn med annat modersmål hamnar utanför i leken

11 januari
Barn som har ett annat modersmål än svenska är mindre delaktiga i fri lek än andra barn i förskolan. Det visar en studie av 78 avdelningar. "Mönstret var tydligare än vi hade trott", säger forskaren Frida Åström. Barn i behov av särskilt stöd visade däremot inte lägre delaktighet än andra barn.

Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole

9 januari
Denne artikkelen utforsker hva slags oppfatninger barn kan ha av ansattes roller i lek i norsk barnehage og skole, og hvordan disse oppfatningene kan komme til uttrykk. Med utgangspunkt i gruppeintervjuer med barn som akkurat har begynt på skolen, analyseres barns uttrykk som «lekende fortellinger». 
134590