Nadezda Lebedeva har undersökt hur man studerar barns lek. Hon berättar om några intressanta faktorer om nyanlända barns lek i svenska förskolan.(webb-tv)
Du som arbetar i förskolan och skolan har en roll i att förebygga och motverka våldsbejakande extremism. Det kan till exempel handla om att arbeta med demokrati och värdegrundsfrågor och att stötta barn som riskerar att fara illa.
Pedagogista Maria Sverrhag berättar om ett dramaprojekt med berättande i fokus där ungefär 100 barn deltagit. Barn från Ringstorps förskola, Västra Berga förskola och Pålsjö Östra förskola.
Vi som lever eller arbetar tillsammans med barn har två stora demokratiska uppgifter här, som förebilder i hur vi lever tillsammans och som skyldighet att skapa ett demokratiskt och lekfullt klimat i barngruppen, skriver Margareta Öhman, psykolog, författare och barnkulturvetare.
Varje läsår arbetar Örlogsvägens förskola i Göteborg med projekt. Pedagogerna berättar om när de arbetade med metanivån Hållbara tillsammans och fördjupningsfrågorna: ”Hur tar förskolan plats i samhället?” och ”Hur får samhället plats i förskolan?”
Med långvariga och hållbara processer hoppas språkutvecklarna Malin Bejram Ellström och Hanan Qadan Rababah göra skillnad för förskolebarns språkande både nu och på lång sikt. Språk är makt och en demokratisk rättighet och förskolan bär en viktig roll i barns språkutveckling.
Vad händer när barnens intressen ligger till grund för undervisningen på en förskola? På förskolan Dekanen har pedagogerna blivit bättre på att planera undervisningen utifrån barnens delaktighet, och nyckeln är att tidigt tänka på vad ett projekt ska utmynna i.
Det pågår ett arbete på förskolor i Malmö som jag tycker är intressant, inspirerande och glädjande. Pedagoger tycks arbeta utifrån målsättningen att ge varje barn rätt till en röst som hörs, sätter spår och gör skillnad.
Hur skapar man en känsla av tillhörighet och gemenskap i klassrummet eller i barngruppen? Malmö stad delar har lagt upp sitt bästa material, bara för dig att plocka och inspireras av.
Med studiebesök, involverade vårdnadshavare och massor av samtal med barnen har Estetens förskola fokuserat på barnens känsla av trygghet inför övergången till förskoleklass.