Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Förskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 11 av 90

Forskning och utveckling kategorier

Ingen vill bygga bort barnens bästa

2023-05-11
Förskolemiljön håller på att förändras. Naturliga grönytor försvinner, barngrupperna växer och byggnadskomplexen likaså. Vad betyder det för barns hälsa, för deras relationer med varandra och förhållandet till naturen? Det undersöker Annika Manni och hennes forskargrupp tillsammans med storförskolor i Umeå kommun.
Forskning och utveckling kategorier

IKT-bibliotek och digitalisering i förskolan?

2023-05-10
Förskollärarna Hillevi Skoglund och Sofia Andersson i Eda kommun har arbetat fram ett IKT-bibliotek och ett bokningssystem där förskolan kan boka saker från biblioteket och även boka en IKT-pedagog. Under sitt deltagande i Framtidens Lärande Väst hoppas de kunna inspirera andra till nya idéer på hur arbetet med att utveckla digitaliseringen kan se ut.

Små barns skapande – ny digital handbok ska stärka barns språk

2023-05-05
All forskning säger att barnens språkutveckling förstärks med hjälp av musik och rörelse. Projektet Små barns skapande vill visa hur språkutveckling, social utveckling och estetiskt skapande kan gå hand i hand. Projektet har skapat ett digitalt läromedel som kan användas i det dagliga arbetet.
Forskning och utveckling kategorier

Nytt stödmaterial för förskolan i arbetet med att främja barns psykiska hälsa

2023-04-27
De första åren i ett barns liv är avgörande för den fortsatta utvecklingen av deras psykiska och fysiska hälsa. Därför är det viktigt att upptäcka tecken på ohälsa i ett tidigt stadium och erbjuda anpassade insatser för att stärka barnets mående. Men hur går man till väga i praktiken? Nu finns ett webbaserat stödmaterial tillgängligt…

”Hun er jo mit barn, men det er deres sted” – Forældre og pædagogers grænsesøgning i hverdagens samarbejde

2023-03-30
I denne artikel viser vi, hvordan det daglige samarbejde mellem pædagogisk personale og forældre præges af stigende institutionalisering af forældreansvar, og af at arbejdsdelingen mellem daginstitution og familie ændrer sig.

"Et ord sier mer enn tusen tegninger" – en undersøkelse om religions plass i barnehagen

2023-03-30
Denne artikkelen ønsker å rette søkelyset på spesielt fagområdet etikk, religion og filosofi fra barnehagens rammeplan, og det vil gjøres en analyse av deler av en kvantitativ spørreundersøkelse om hvordan arbeid med religion i barnehagens hverdagsliv kan foregå. 
110111290