Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Förskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 11 av 107

Yngre förskolebarns litteratursamtal

11 februari
 Artikeln vill bidra med kunskap om hur 1–2-åriga barn interagerar i möten med litteratur och varandra när pedagoger inte är involverade. Tidigare forskning visar att högläsning och litteratursamtal är väsentliga inslag i språkutvecklande undervisning, men det finns utmaningar för förskolans personal att möta barnens läsglädje på ett givande sätt. (pdf)

«Så sitter du der og plutselig leser for alle» – en nærstudie av barnehageansatte som litteraturformidlere

11 februari
I denne artikkelen retter vi søkelys mot barnehageansattes refleksjoner om egen rolle som litteraturformidlere, samt deres personlige erfaringer med litteratur. Studien baserer seg på intervju av sju barnehageansatte med forskjellig utdanningsbakgrunn. Resultatene viser at det ikke nødvendigvis er en sammenheng mellom barnehageansattes egen lesing og valg av lesing som aktivitet i barnehagen. (pdf)

Mellom skrifta og barnet – tre barnehagelærarar sine strategiar i høgtlesing av bildebøker med få ord og med fleire ord

11 februari
Denne studien går ut på å utforske korleis skriftmengde påverkar tre barnehagelærarar sine val av bildebok, og kva strategiar dei tek i bruk når dei realiserer bildebøker med få ord og med fleire ord for fireåringar i barnehagen. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Förskolan som ensemble Om metaforer för ökad förståelse av rektors pedagogiska ledarskap.

11 februari
While research on pedagogical leadership usually starts from an ideal idea of what this form of leadership might be, or from governing documents, in this article we add to the understanding of how preschool principals themselves comprehend, practice, and develop their pedagogical leadership. (pdf)

”Våga vara närvarande – och ta hjälp av varandra”

11 februari
Hur kan lärare och förskollärare bemöta kris och sorg i skolan och förskolan? Regionalt utvecklingscentrum vid Örebro universitet har utvecklat ett digitalt material som nu blir tillgängligt för fler. Materialet Professionella relationer i kris och sorg består av intervjuer med erfarna pedagoger, videoklipp och diskussionsfrågor som ger stöd och vägledning.

The relationship between teachers’ teaching style and the number and types of questions they ask during shared book reading: an explorative study in early childhood education

11 februari
This study investigated the relation between teaching style and the number and type of questions teachers ask during a shared book reading activity in early childhood classrooms. (pdf)

‘We would just assume the wolf would be a boy … ’: critical engagement with children’s literature by early years educators

11 februari
This paper presents a case study of the impact of an unconscious bias training intervention on early childhood educators’ awareness of unconscious bias and their professional practice. We also present the findings of an audit of the picture books read to children and the rationale for the choice of books. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Detective mystery play: play-based research methods for facilitating young children’s critical thinking

11 februari
This article explores the usefulness of detective role-play as a research method to facilitate young children’s critical thinking. The study examines four specifically designed detective play experiences, adopting an ethical rights-based approach to research with children. (pdf)

Du måste veta vad du vill. Barn och frågan om samtycke i ett svenskt utbildningsprogram

11 februari
In this article, constructions of consent are analysed within a Swedish educational television series aimed at primary school pupils. Utilizing critical discourse analysis, two discourses within the program series are identified and examined: a juridical and a neoliberal discourse. (pdf)

Om behovet av samsyn och riktlinjer. Fokusgruppsamtal om sexualitet och sexualundervisning i förskolan

11 februari
The article is based on a discourse analysis of focus group discussions with preschool practitioners in Sweden. It explores the professional considerations made in relation to children, sexuality, and Sexuality Education. (pdf)
1101112107