Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Forskningsstudie"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 45 av 115

Forskning och utveckling kategorier

Forskarintervju om relationskompetens i skolan

2021-11-02
"Förr fanns ett reflektionsparadigm inom lärarprofessionen som riktade fokus på lärares reflektion. Och det är i sig jätteviktigt. Men om betoningen på reflektion blir för stor är det lätt att missa vad som händer i mötet med eleven. Rikta blicken mot kommunikationen, inte minst den ickeverbala. Hur vi talar, rör oss, vår mimik och våra…
Forskning och utveckling kategorier

Nära 2,4 miljoner till forskning om hot och våld mot lärare

2021-11-02
Nu ska forskare vid Göteborgs universitet undersöka hur situationer där lärare utsätts för hot och våld uppstår och kan hanteras och förebyggas. Detta är ett av nio forskningsprojekt inom arbetsmiljö och hälsa, som sammanlagt beviljats närmare 25 000 000 kronor av Afa Försäkring i årets tredje omgång av anslag för forskning.
Forskning och utveckling kategorier

7 sexämnen som eleverna vill ha

2021-10-27
Ämnen som samtycke och pornografi – men också hur man skapar en positiv känsla runt sex – får ofta stå åt sidan till förmån för könssjukdomar och graviditetsprevention. Det menar de elever som Brian Unis, forskare vid Karlstads universitet, intervjuat i sin avhandling. – Undervisningen är inte anpassad efter tonåringarnas behov och intressen, säger han.
Forskning och utveckling kategorier

Med språklig identitet i fokus

2021-10-27
Det lingvistiska landskapet i Norrbotten blev en utmärkt utmaning för den språkligt intresserade läraren Theres Brännmark. Hon är doktorand och utgår från en region i vårt land där alla våra tre nationella minoritetsspråk, finska, meänkieli och samiska, är en del av vardagen.
Forskning och utveckling kategorier

Metaanalys av forskning om nätbaserad undervisning i skolan under pandemin

2021-10-22
Den globala spridningen av coronaviruset tog ordentlig fart och skolor över hela världen gick över till distansundervisning. Vad betydde det här för elevers studiemotivation, engagemang och känsla av sammanhang? Hur påverkades lärares undervisning och bedömning? En nyligen publicerad metaanalys av internationell forskning ger några preliminära svar.

Bristande transparens i digitala läromedel försvårar undervisningen

2021-10-20
Nya digitala läromedel i skolan utformade för att anpassa sig till varje elevs individuella kunskapsnivå skapar problem. Den inbyggda tekniken är inte tillräckligt transparent och riskerar att vägleda eleverna utan att lärarna känner sig delaktiga. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
1444546115