Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Forskningsstudie"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 40 av 115

Forskarintervju om metoden som vänder på perspektiven

2022-02-01
Genom ”lesson study” vänder lärare på perspektiven och fokuserar på undervisningsmetoder istället för på elevers tillkortakommanden. Kamilla Klefbeck har i flera studier undersökt hur metoden för lärarsamarbete kan utveckla undervisningssituationen för elever som har intellektuell funktionsnedsättning (IF) och autism.
Forskning och utveckling kategorier

Professionsutveckling i matematikundervisning

2022-01-27
Hur lärare planerar, genomför och utvärderar sin undervisning är centralt för att elever ska få den bästa undervisningen, en undervisning som optimerar deras chanser att lära sig skolmatematiken. Genom att ständigt arbeta med att förbättra undervisning kommer läraren att kunna erbjuda en undervisning som blir tydligare avseende hur kunnandet synliggörs för eleven. I nedanstående artikel…
Forskning och utveckling kategorier

Hur kan 7-2 vara samma som 7-2?

2022-01-27
Hur man kan arbeta konsekvent med sin språkanvändning och vilken betydelse språkanvändningen har när lärare undervisar om subtraktion diskuteras i denna artikel. På grund av en rådande pandemi gick vi inte hela vägen in i mål, därför är ambitionen med denna text att visa hur vi arbetade, hur långt vi kom, hur vi tänkte arbeta…
1394041115