”Rektorsutbildningen lyckas inte riktigt” menar Stina Jerdborg, doktorand vid Göteborgs universitet, som undersökt hur nya rektorer som deltar i rektorsprogrammet förstår rektorsrollen.
Arbetshälsa, motivation och stöd från kollegorna. Det är faktorer som kan få lärare att stanna i jobbet, enligt ny forskning från Karolinska institutet. "Det här är en arbetsgrupp där man kräver mycket men som man inte värnar om", säger doktoranden Jeffrey Casely-Hayford.
Plocka skräp och samla kilometer – roliga uppdrag på vägen till skolan fick eleverna i Luleå att gå och cykla. Forskaren Anna-Karin Lindqvist ledde projektet.
En ny forskarskola ska råda bot på kunskapsbristen om fysisk aktivitet i lärarutbildningen. "Vi vill ge lärarna verktyg att jobba med rörelse", säger idrottsprofessorn Suzanne Lundvall.
Rektorer med ett organisatoriskt förhållningssätt till arbetet och tidigare erfarenhet av ledarskap vidareutvecklas genom att delta i rektorsprogrammet. Däremot lyckas inte programmet engagera deltagare som saknar erfarenhet eller som har en annan syn på rektorsrollen. Det framgår av en ny avhandling vid Göteborgs universitet.
Barns övergångar från förskola till förskoleklass, eller från förskoleklass till årskurs ett är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén som forskat om lärares arbete med övergångar. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.
Et godt samarbejde om elever i skolevanskeligheder har stor betydning for elevernes skoleliv, men samarbejdet med forældrene kan blive så fastlåst, at det bliver en væsentlig del af problemet, viser et ph.d.-projekt. Forældre efterlyser, at der bliver lyttet til dem.
Känslorna tar lätt över hos eleverna när de kör fast i programmering. Då måste det finnas kunniga lärare som har tid att sitta bredvid och ge stöd, slår Kristina von Hausswolff, forskare vid Uppsala universitet, fast i en ny avhandling.
Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.