Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Forskningsstudie"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 26 av 120

Forskning och utveckling kategorier

Hur kan vi utveckla grit hos elever?

2022-12-06
Motivation är avgörande för att nå resultat och kämpa vidare. Den särskilda sortens motivation grit är det många inom skola som vill lära sig att utveckla och förstå sig på. Andreia Balan och Helsingborgs stads skolor har varit med och genomfört en studie där 130 elever i sjunde klass fick lära sig mer om grit genom medveten…
Forskning och utveckling kategorier

Sanktionerna i skolan

2022-12-02
Håkan Eilard, filosofie doktor i pedagogiskt arbete, vars forskning riktats mot hur tillsyn och sanktioner inverkar i styrningen av skolan, i förhållande till rektorns professionella friutrymme och huvudmannens lokala ansvar. Håkan Eilard har egen yrkeserfarenhet som rektor, rektorsutbildare samt har arbetat på de statliga skolmyndigheterna.
Forskning och utveckling kategorier

Med sikte på elevcentrerat lärande

2022-11-29
I ett nytt projekt finansierat av Vetenskapsrådet kommer Peter Bergström och hans forskarkollegor studera hur rektorer, arbetslagsledare och lärare operationaliserar idéer med elevcentrerad undervisning i innovativa lärmiljöer, sk. ILE - Innovative Learning Environments, och hur begreppet elevcentrerad undervisning utvecklas och formas över tid.

Forskningsutblick: Från passagerare till pilot – ökad självständighet med hjälp av formativ bedömning

2022-11-29
I den här studien undersöks två lärares arbetssätt kring självreglerat lärande hos elever med intellektuell funktionsnedsättning. Studien visar hur formativ bedömning kan bidra till att öka elevernas självständighet.
1252627120