Vad händer när programmering kommer in i undervisningen? Det undersöker över hundra lärare och deras elever samt en forskargrupp från Stockholms universitet i ett treårigt forsknings- och utvecklingsprogram.
En ny spansk studie visar att elever presterar sämre när de läser på skärm. Forskaren Pablo Delgado menar att det kan få konsekvenser när de nationella proven digitaliseras.
Skolverket sammanställer och sprider kunskap om resultat av forskning inom utbildningsområdet. De olika universitet och högskolor som utför uppdraget svarar självständigt för urval och kvalitetssäkring.
Vad avgör om barn och unga blir litteraturläsare? Hur gör man som lärare för att undervisa i litteratur när läroplanen är fylld av motstridiga krav? Det undersöker en ny avhandling.
Lärande i förskolan ska vara roligt och lustfyllt. Men en ny studie från Göteborgs universitet visar att när barn ska lära sig svårare saker så kan informationen gå dem över huvudet.
Over en tredjedel af den samlede forskning i, hvor store skoleklasser bør være, bygger på et berømt amerikansk eksperiment kaldet STAR, som blev udført fra 1985 til 1989 i den amerikanske sydstat Tennessee. Men der er alvorlige fejl i de videnskabelige artikler om STAR-forsøget, afslører en ny analyse.
Förstelärare med tydliga uppdrag har stärkt lärarnas autonomi. Samtidigt har reformen gjort lärarkåren mer hierarkiskt indelad. Det visar forskning vid Göteborgs och Lunds universitet.
Det finns en övertro på att förskolebarn ska förstå vetenskapliga samband om man lär ut på ett roligt och fantasifullt sätt. "Man komplicerar sammanhang ytterligare genom att inte berätta enkelt", säger Anneli Bergnell, som utbildar förskollärare i Borås.
En färsk avhandling från Göteborgs universitet visar att det fria skolvalet har påverkat hur värmländska gymnasieelever allt oftare väljer att gå en skola i Karlstad. Forskningen visar att friskolor ofta etablerar sig i Karlstad och konkurrerar ut kommunala gymnasieskolor i länets mindre kommuner.
Background noise in the classroom may harm students' learning, according to a study led by Marc Vander Ghinst, a researcher at a developmental neuroscience center at the Free University of Brussels in Belgium.
Mer forskning om lärares och elevers arbete i klassrummet! Skolforskningsinstitutets nya generaldirektör Camilo von Greiff vurmar för en större blandning av olika forskningstraditioner.