Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Forskning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 12 av 29

Forskning och utveckling kategorier

Forskarintervju: Om särskilda undervisnings-grupper. Är målen eller hur eleven mår viktigast?

6 februari
Elever kan placeras i särskild undervisningsgrupp av vitt skilda skäl. Men elever med olika behov fungerar inte alltid så bra tillsammans. I en ny avhandling studerar Vicktoria Westerberg vid Umeå universitet hur den särskilda undervisningsgruppen förhåller sig till skolans inkluderande uppdrag. 
Forskning och utveckling kategorier

Vad är egentligen beprövad erfarenhet?

6 februari
Vad är egentligen beprövad erfarenhet? Och varför är det viktigt i lärares arbete? Forskaren Anette Jahnke har borrat i skolmyndigheternas definition av begreppet och jämfört med hur det tolkas inom forskning och andra yrkesdiscipliner. Hon ser en risk att Skolverkets krav på systematik och dokumentation kan göra lärares personliga och kollektiva kunskap mindre synlig.

Nyanlända elever med kort skolbakgrund osynliggörs i skolan

31 januari
Nyanlända elever i 12–15-årsåldern med kort skolbakgrund är en utmaning för skolan. Lärarna tenderar att bortse från deras begränsade utbildningsbakgrund och de osynliggörs inom den bredare kategorin nyanlända elever, vilket leder till att de inte alltid får den hjälp de behöver. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.
111121329