Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Engelska"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 6

Forskning och utveckling kategorier

”Engelska för alla?”

17 februari
Att lära sig svenska är viktigt för nyanlända ungdomar. Inte minst för att underlätta övergången till gymnasiet. Men något som ofta glöms bort och lätt hamnar i periferin i det här sammanhanget är undervisningen i engelska. Det visar en ny avhandling av Jenny Bergström vid Umeå universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Time matters: a critical multimodal study of an English learning app for children in China

2024-09-10
Time and its management, as evident in the scheduling, sequencing and structuring of activities, is important in early childhood education (ECE). While ECE apps have been changing teaching and learning practices for over a decade, research has yet to examine how they represent and manage time. To address this gap, we analysed the representation and…
Forskning och utveckling kategorier

Video research in language classrooms: activities and target language use in early language learning

2024-01-31
A compulsory foreign language in Finland starts now in Grade 1 instead of Grade 3. The change has forced teachers to adopt new teaching methods. As young learners are not yet literate, teaching should focus on oral skills and awareness of diversity. Video data from 19 early foreign language lessons of five English, German, or…

Konversations-AI stöttar elevers muntliga språkinlärning

2024-01-17
Att få in träning av muntliga språkfärdigheter i engelska och moderna språk är ofta en utmaning för lärare. Ny forskning av Elin Ericsson visar att AI-baserad konversationsträning kan vara ett stöd i elevernas lärande. Mest uppskattades de digitala ”samtalskompisarna” av elever med lägre betyg.
Forskning och utveckling kategorier

Cirkelmodellen stöttar i alla ämnen

2023-11-24
Eleverna har blivit säkrare på engelska, inte bara på att skriva utan också på uttal och förståelse, vilket syns på de nationella proven. ”Cirkelmodellen gör eleverna kreativa utan att de tänker på det. Och jag får syn på fler elevers tankar och funderingar”, säger läraren Rebecka Ungh Wolf.

6,7 miljoner till forskning om ungas språkval

2023-11-24
Andrea Schalley, professor i engelsk språkvetenskap vid Karlstads universitet, får 6 663 000 kronor i projektbidrag från Vetenskapsrådet för det fyraåriga forskningsprojektet ”Svenska eller engelska? – Språktycke och -färdigheter hos högfungerande elever inom autismspektrumtillstånd”.
1 2 6