Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Elevinflytande"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 3

The ‘smallness’ of minimalist tolerance

2013-03-14
Mary Darmanin kritiserar i sin artikel "The ‘smallness’ of minimalist tolerance" EU:s minsta stat, Malta, för landets nuvarande utbildningspraxis när det gäller integration av invandrare och etniska minoritetselever.

En förskola på vetenskaplig grund

2013-03-07
Hur uppfattar pedagoger i förskolan att de nås av forskning och vetenskapligt grundad kunskap? Det är en av frågorna som Jenny Wolf undersöker i sin artikel i Didaktisk Tidskrift.

Från förorten till innerstaden och tillbaka igen – Gymnasieskolan, valfriheten och den segregerade staden

2012-11-21
En vanlig uppfattning i debatten om det fria skolvalet är att segregation kan brytas genom att elever från förorterna har möjlighet att lämna sina bostadsområden. Men många elever som valt skolan i innerstaden byter tillbaka till sin gamla gymnasieskola. En anledning är en stark känsla av utanförskap, visar en artikel i tidskriften Educare.

Att bygga gemensamma miljöer – delaktighet och lärande genom dialogplanering

2012-08-28
Elever får sällan vara med och påverka hur den egna skol- eller fritidsmiljön utformas. Samtidigt har den fysiska miljön stor betydelse för lärandet. I sin artikel skriver Margareta Herrman och Lena Nilsson om hur dialogplanering för projektering av utemiljön vid en F-9-skola kan öka elevernas delaktighet.

The Political Voice of Young Citizens. Educational conditions for political conversation – school and social media

2012-07-15
Tack vare digitala medier har nya plattformar för det politiska samtalet uppstått. Erik Andersson skriver i sin artikel "The Political Voice of Young Citizens. Educational conditions for political conversation – school and social media" om var, när och hur den politiska diskussionen tar plats.

The (embodied) citizen – Exploring young people’s possibilities to engage in the wellbeing of others

2012-07-13
Silvia Edling vill med denna artikel bidra till diskussionen om utbildningens roll för att bekämpa olika former av våld mot andra, som diskriminering, mobbning och förtryck.

What Counts as Young People’s Civic Engagement in Times of Accountability?

2012-07-13
I Maria Olsons artikel ges en kommentar till den internationella studien ICCS 2009 (the International Civic and Citizenship Education Study), som mäter 14-åringars medborgerliga kompetens.