Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Elevhälsa"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 37

Forskning och utveckling kategorier

Fantasi kan öppna för omställning

13 februari
Många barn och unga ser dystert på framtiden enligt rapporter i bland annat Ungdomsbarometern. Nu visar forskning att om elever får använda sin fantasi för att skriva egna fiktiva ljusa framtidsberättelser så utvecklas förmågan att se flera olika framtidsmöjligheter. De unga kan då uppleva ökat hopp och så kallat agentskap, det vill säga känslan av att själv…
Forskning och utveckling kategorier

Distansundervisning ledde till minskad vård för psykisk ohälsa

5 februari
Gymnasieelever sökte i mindre utsträckning hjälp för psykisk ohälsa när de fick studera hemma under pandemin. En liknande minskning för högstadieelever som fortsatte gå i skolan gick inte att se. Det visar en ny studie vid Uppsala universitet och Stockholms universitet, som bygger på data som omfattar alla Sveriges högstadie- och gymnasieelever under 2015-2021 .

Starka känslor: en studie om gymnasieelevers erfarenheter av viktiga skolprestationer

22 januari
I denna artikel presenteras resultat från ett ULF-projekt där lärare på en gymnasieskola, i samverkan med forskare från LiU, samlat in och analyserat elevers skrivna berättelser om sina erfarenheter av emotioner i relation till prestationer under de år som de gått på gymnasiet.
Forskning och utveckling kategorier

Ny utbildning ska främja trygga mötesplatser för ungdomar

18 januari
Nu startar det en skräddarsydd uppdragsutbildning för yrkesverksamma fritidsledare i Jönköpings län som länets samtliga 13 kommuners fritidsförvaltningar står bakom. Utbildningen är en av de första i sitt slag i Sverige och målet är att rusta fritidsledare för att skapa så trygga mötesplatser som möjligt för ungdomar.
Forskning och utveckling kategorier

Forskning om skolbarns resvanor ska bidra till en säker omställning till ökat hållbart resande

17 januari
– Hur barn tar sig till och från skolan spelar roll och påverkar deras mående och prestation i skolan. Bäst är att låta barnen själva gå, cykla eller ta bussen till skolan, säger Jessica Westman Trischler vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet som forskat om skolbarns resvanor. Forskning som nu sprids i en…