Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Elevhälsa"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 23 av 37

Så kan du stödja unga med psykisk ohälsa i skolan

2019-10-03
Supported Education är en rehabiliteringsmetod som syftar till att stödja unga med erfarenhet av psykisk ohälsa att välja, skaffa och behålla utbildning. Nu har metoden sammanställts i en bok som fokuserar på praktiska verktyg och övningar. Läs mer och ladda ner boken utan kostnad här (e-bok).
Forskning och utveckling kategorier

Hjälp den som krisar

2019-09-10
Det är inte lätt att veta hur man ska närma sig den som inte mår bra, men det är alltid bättre att göra något än ingenting alls. Susanne Tell är folkhälsovetare och arbetar med suicidprevention. Här är hennes råd på vägen.
Forskning och utveckling kategorier

När datorspelandet blir problematisk

2019-09-03
Att spela mycket datorspel behöver inte alls vara negativt, men i vissa fall kan spelandet bli problematiskt och till och med få allvarliga konsekvenser både för den som spelar och för dem runt omkring. I juni 2018 klassade Världshälsoorganisationen (WHO) gaming disorder som en sjukdom och tillståndet, som ännu inte har någon officiell svensk översättning,…
Forskning och utveckling kategorier

How can schools help kids with anxiety?

2019-08-20
Anxiety is running rampant in high schools around the country, both rich and poor. The driving factors may be different, but it’s the same lonely, debilitating feeling. It makes it hard for students to learn and to deal with life. Katrina Schwartz takes us inside the experience of anxiety from two teens’ perspectives and shares…
Forskning och utveckling kategorier

Ny bok om barn med trauma

2019-08-14
Björn Tingberg, lektor på det på nationella kunskapscentrumet Barnafrid, är en av författarna till den nyligen utgivna boken ”Barn, unga och trauma”. Synen på barn och trauma har förändrats: idag vet vi att även barn drabbas av posttraumatiskt stressyndrom. Problemet är bristande kunskap om hur vi upptäcker det.
122232437