Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Elevhälsa"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 19 av 39

Forskning och utveckling kategorier

Elevhälsa i praktiken - hur gör vi?

2020-11-01
Hur går man från en bortvalsskola i kris till en stabil skola som genomsyras av kunskap, trygghet och trivsel? Just den resan har Årets rektor 2020, Semira Vikström, och skolledaren Erik Hall gjort med Visättraskolan. Tillsammans med forskaren Ingrid Hylander har de skrivit boken "Elevhälsa i praktiken - hur gör vi?".  
Forskning och utveckling kategorier

Nytt nummer av Ifousbilagan ute nu!

2020-10-22
Nu finns ett nytt nummer av Ifous egen bilaga att läsa i appen Skolporten och på webben utan kostnad. Ur innehållet: Region Stockholm och Ifous samarbetar med ambitionen att främja ungas psykiska hälsa. Introduktion i förskolan. Program om nyanlända elevers lärande avslutas.
Forskning och utveckling kategorier

Undersökningarna av barns levnadsförhållanden

2020-09-15
Statistiken visar hur barn i åldern 12–18 år har det (10–18 år före 2015). Vi frågar barnen bland annat om situationen i skolan, vad de gör på fritiden och hur de mår. Svaren på frågorna kan även kopplas till uppgifter från deras föräldrar, till exempel föräldrarnas yrke, utbildning och hur familjen bor.
Forskning och utveckling kategorier

Rapport 2020 – Varför dricker allt färre unga?

2020-09-14
Resonemang om varför färre i åldrarna 15-17 dricker alkohol. Prata om Alkohol i samarbete med Ungdomsbarometern. Undersökningar visar på rekordlåg alkoholkonsumtion bland unga enligt flera mått. Samtidigt har tillgången på alkohol ökat i samhället, vi har lägre genomsnittspriser i handeln, mer reklam om olika drycker, fler utskänkningsställen och en nästan obegränsad resandeinförsel. Hur är det…
Forskning och utveckling kategorier

Viktigt fråga ungdomar hur de mår

2020-09-01
Det finns ett samband mellan god hälsa och hög status i skolan. Därför behövs tidiga insatser för att stärka ungas självskattade hälsa. Det visas i en ny avhandling vid Umeå universitet som bygger på studier av unga i Dalarna och Umeå.
118192039