Alla elever utvecklar inte de läs- och skrivfärdigheter som utbildningsväsendet och samhället förväntar sig. Men det går att stärka alla elevers läsutveckling genom digitala hjälpmedel. Till exempel kan digitala tester hjälpa läraren att individanpassa undervisningen.
Børn med alvorlige læse- og skrivevanskeligheder skal opdages tidligere, så de kan få støtte, og lærere skal have bedre redskaber til at kunne rette undervisningens fokus mod de forskellige elevers behov. Det er blandt målene i nyt forskningsprojekt.
Den 19-20 oktober arrangerar Dyslexiförbundet den årliga Dysleximässan. I år kommer mässan att äga rum på Karlstad Congress Culture Center. Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) är en samarbetspartner.
Dyslexia affects every instructional task a student will face in school. We are a language-based society with deeply rooted traditions that rely on reading and writing. One in five students has a language-based learning disability, the most common of those being dyslexia.
När Sebastian Arnstorp skulle skriva tenta i kursen Administration av datorsystem på Högskolan i Halmstad, valde han att ta hjälp av den sociala roboten Furhat. Det är något han rekommenderar andra att göra. Speciellt studenter som, liksom han själv, har dyslexi.
Educators have various options for using Google in the classroom, presenters said at the Spring CUE 2018 conference in California. This article showcases 17 ideas, including the OpenDyslexic extension, which converts web pages into text that can be easier to read for individuals who have dyslexia.
Dyslexia is the most common learning disability in this country. But it is widely misunderstood, and schools often do a poor job of helping students learn to read.
There are proven ways to help people with dyslexia learn to read, and a federal law that’s supposed to ensure schools provide kids with help. But across the country, public schools are denying children proper treatment and often failing to identify them with dyslexia in the first place.
I sin avhandling har Emma Lindeblad undersökt kopplingen mellan så kallad assisterande teknik (applikationer i surfplattor) och självbild samt psykisk hälsa hos elever med läs- och skrivsvårigheter.
Väl valda bilder och illustrationer ger även läsare med dyslexi en annan typ av läsförståelse och uppmuntrar till egna tolkningar, associationer och liknelser att hänga upp informationen på. Det visar en studie av Eva Wennås Brante och Mona Holmqvist.