Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Dyslexi"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 10

Forskning och utveckling kategorier

”Med riktiga glasögon försvinner hela dyslexin”

6 mars
Flera barn med läs- och skrivsvårigheter är feldiagnostiserade. Det menar Gro Horgen, som är doktor i synvetenskap vid Universitetet i Sørøst-Norge. När hennes forskningsteam i en mindre studie undersökte 27 barn och vuxna med dyslexi fann de en överrepresentation av synfel jämfört med kontrollgruppen.
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Elever med dyslexi och deras erfarenheter av att använda assisterande teknik

5 februari
Studien undersöker hur elever med läs- och skrivsvårigheter eller dyslexi beskriver och använder assisterande teknik i skolan. Assisterande teknik är olika verktyg som kan överbrygga svårigheter och stödja utvecklingen av färdigheter som att förstå text och att formulera och uttrycka sig i text. 
Forskning och utveckling kategorier

Att tala in texten kan hjälpa elever med skrivsvårigheter

2023-06-13
Att kunna skriva text med flyt är mer eller mindre svårt för olika elever. I en ny avhandling från Göteborgs universitet undersöks om skrivredskapet tal-till-text, det vill säga att prata in texten som skrivs in av datorn i realtid, kan underlätta skrivandet för elever med läs- och skrivsvårigheter.
1 2 10