Elever som har svårt att delta i den ordinarie undervisningen får hjälp av en robot. Klasskamraterna på Brageskolan är van vid att Camilla, 13 år, deltar via sin ”kompis” AV 2.
Gör inte frågan ”hur bör skolan digitaliseras?” till ett uttryck för teknikskepticism. Det skriver Elias Berge, forskningsansvarig på läroplattformen Hypocampus, i en replik på Elza Dunkels inlägg i skoldebatten.
Nu blir det obligatoriskt med digitala verktyg i förskolan, för att ge barnen digital kompetens. Samtidigt finns en oro för att skärmarna ska ta över i småbarnens liv. Och vad är det egentligen förskolebarnen lär sig?
Lära genom film, virtuell verklighet, ”spelifierad” undervisning, en matteapp, gränsöverskridande programmering, fjärrundervisning, det digitala ledarskapet och datoriserade klassrum. Det är några av de forsknings- och utvecklingsprojekt som är aktuella inom samverkansprojektet FDLIS (Framtidens digitala lärande i skolan).
Läraren och skoldebattören Isak Skogstad möter forskaren Paul Kirschner för ett samtal om bland annat lärarledd undervisning, digitalisering och psykologi.
Skrivböckerna ersätts i allt högre grad av datorer och mobiltelefoner. Det finns många myter om vad det gör med barnen och ungdomarna, men vad säger egentligen forskningen? Att skärmarna både kan hjälpa och stjälpa.
Textilslöjdsläraren Hassen Aaedeh Ebbas använder flera olika digitala hjälpmedel i sin undervisning på Husbygårdsskolan. Film och Ipads har gjort hennes undervisning effektivare och eleverna mer fokuserade.
Det har larmats om att barn och unga kan utveckla ett beroende av sina smarta mobiler och drabbas av något som kallas "popcornhjärna". Det ifrågasätts nu av flera forskare.