Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Digitalisering"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 61 av 86

Forskning och utveckling kategorier

Med kritiskt perspektiv på digitalisering av utbildning

2019-04-26
Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet har antagit Annika Bergviken Rensfeldt som docent i pedagogik. Hon har bland annat ingått i en forskningsgrupp som med stöd från Vetenskapsrådet undersökt hur lärare använder sociala medier för kollegialt utbyte kring sin undervisning.
Forskning och utveckling kategorier

Ny forskning om AI i digitala läromedel kan förbättra matematikundervisning i grundskolan

2019-04-26
Artificiell Intelligens i digitala läromedel framställs som en framgångsfaktor för att öka alla elevers kunskapsutveckling. Trots detta används inte digitala verktyg i matematikämnet i samma utsträckning som i övriga skolämnen. Ett nytt forskningsprojekt vid Göteborgs universitet ska därför i samarbete med två grundskolor i Göteborgsområdet undersöka om AI kan förbättra matematikundervisningen.
Forskning och utveckling kategorier

Sett 2019

2019-04-25
Det var full fart på Settdagarna den 9-11 april 2019. Stockholms stads monter var välbesökt och i "trappan" bjöds åhörarna på ett pärlband av korta föreläsningar varje dag. I montern bjöds det även på överraskningar. Det gick att stifta bekantskap med en social robot, testa digitala verktyg, och försöka ta sig ur stadens egna "Escaperoom".…
Forskning och utveckling kategorier

Mot en skapande förskola

2019-04-17
För en lyckad digitalisering i förskolan är det avgörande att pedagogerna är engagerade och låter barnen skapa. Då kan barnen ta sin kreativitet med sig hem och risken minskar att plattor blir till digitala barnvakter, menar didaktikforskaren Susanne Kjällander.
160616286