Digital lek är numera en del av barns och ungas vardag, men deras eget perspektiv har ofta saknats i forskningen. Fiona Loudoun har forskat om hur barnen själva upplever spelande och varför de väljer lek i den digitala världen.
Förskolebarn till föräldrar som oftare använde skärm för hantera deras ilska, tenderade ett år senare att bli argare och svårare att lugna ner på andra sätt. Studien är en av få som följt upp över tid hur barn påverkas av skärmanvändning.
Vad är en atom? Varför slår hjärtat? Hur ser månen ut på baksidan? VR, virtuell verklighet, kan bli vägen in för lärare och elever att engagera sig gemensamt i ett ämne på ett nytt sätt. Ny forskning från Högskolan i Halmstad, som ingår i ULF, undersöker hur undervisningen i VR kan utformas och utvecklas.
Att läsa digitalt är på många sätt mer utmanande än att läsa på papper, visar forskningsstudier. Därför kräver digitalt läsande särskilda strategier. Lisa Molin, lektor vid Center för skolutveckling, ger en överblick över forskningsläget kring analog och digital läsning och vad som kan vara bra för lärare att att tänka på.
Digitala resurser kan vara en stor tillgång i skolan. Rätt använda kan de öka elevers lärande och delaktighet. Men många skolor har inte möjlighet att utnyttja potentialen i de digitala verktygen, anser Johanna Öberg.
Fler språk kan inkluderas i förskolan med hjälp av digitala läsresurser, visar en studie av hur förskollärarna i Göteborgs stad använder appen Polyglutt. Men den automatiska uppläsningen ger litet utrymme för varierad berättarteknik och samtal med barnen.
En studie vid Karolinska Institutet genomförd i samarbete med Nationellt centrum för suicidforskning och prevention har analyserat sambandet mellan skärmtid på sociala medier, ångest och självkänsla hos högstadieflickor i Stockholms län.
Based on the assumptions of Cognitive Load Theory and its derived signaling principle, previous research on instructional material has mainly investigated the effect of including visual cues to support the processing and integration of information. In the context of the renewed interest in commented videos and podcasts as instructional materials, the present study investigates the…
This study used a structured, problem-based curriculum supported by guided inquiry pedagogy, to explore 6 year old students' learning of basic computational thinking concepts and practices while coding programmable floor robots (Blue-bots and an iPad app).
How can upper secondary teachers accommodate the increasing demand for integrating digital competence in their disciplines? Research on digital competence typically operates independently from specific disciplines and may be difficult to translate into teaching practices.