Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Digitalisering"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 57 av 86

Forskning och utveckling kategorier

How video games can teach reading just as well as books

2019-08-14
Video games based on digital narratives can help students learn and engage with reading, according to some teachers who use such games in their classrooms. School-based occupational therapist and former fourth-grade teacher Ivan Kaltman describes how he and his colleagues used a narrative role-playing game he developed to improve student read-alouds.
Forskning och utveckling kategorier

När AR kom till skolan

2019-08-05
För många barn och ungdomar innebär "augmented reality", AR, eller förstärkt verklighet, i undervisningen ett bättre sätt att ta till sig ny kunskap. På Stenkulaskolan i Malmö har lärarna och skolledningen valt att metodiskt väva in AR på lektionerna och de ser många konkreta fördelar.
Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden - Förskolesummit 2019 : Hur påverkar den nya läroplanen förskolan?

2019-06-28
Många förändringar ska implementeras inom förskolans verksamhet under hösten. Den nya läroplanen innebär bland annat att det ställs nya krav på att alla förskolor ska använda digitala verktyg. Paneldebatt med Sonja Sheridan, professor emerita, Karin Alnervik, universitetslektor i pedagogik och Christian Eidevald, utvecklingschef för förskolan. (webb-tv)

Individanpassad vuxenutbildning – en ny systematisk översikt presenteras på Skolgården i Almedalen

2019-06-26
Skolforskningsinstitutet lanserar en ny systematisk översikt, Individanpassad vuxenutbildning – med fokus på digitala verktyg. I översikten sammanställs forskning om arbetssätt och metoder som är utformade för att möjliggöra individanpassning inom vuxenutbildning.
156575886