Forskning och utveckling kategorier
Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Digitalisering"
Här hittar du fler utvecklingsnyheter.
Visar sida 27 av 89
Välj typ av innehåll inom kategori "Digitalisering":
Visa alla Forskning- och utvecklingsartiklarForskning och utveckling kategorier
Using technology to support 10 executive functioning skills
Teachers can use a variety of digital resources to foster the skills students need for long-term success.
Forskning och utveckling kategorier
Think digital native means digitally literate? Think again.
Are students lacking digital fluency?
Forskning och utveckling kategorier
Egen skoldator ger liten effekt på studieresultaten
Mellanstadieelever som får en egen dator i skolan når varken bättre eller sämre resultat i matematik och engelska än andra elever. Däremot finns det en tendens till något förbättrade studieresultat i svenska.
Forskning och utveckling kategorier
Some warning flags for those embracing personalized learning powered by education technology
The personalised education experience offered by educational technology is not without its downsides, writes Natalia Kucirkova, a professor of early childhood development in Norway.
Forskning och utveckling kategorier
Bristande transparens i digitala läromedel försvårar undervisningen
Nya digitala läromedel i skolan utformade för att anpassa sig till varje elevs individuella kunskapsnivå skapar problem. Den inbyggda tekniken är inte tillräckligt transparent och riskerar att vägleda eleverna utan att lärarna känner sig delaktiga. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier
Opinion: Some warning flags for those embracing personalized learning powered by education technology
Personalized education was already big pre-pandemic, but home schooling and digital instruction made more parents and teachers embrace the idea. With a shortage of human teachers, many schools jumped on the bandwagon of using technology that collects each child’s personal data and tailors content accordingly. Researchers, however, warn of three dangerous pitfalls.
Forskning och utveckling kategorier
Kloka val av spelappar stärker lärandet
Spellappar som lärresurs finns i en mängd olika varianter, och kvaliteten mellan dem skiljer sig stort. Eftersom få appar bygger på forskning eller är vetenskapligt utvärderade är det viktigt att lärare har kunskap om viktiga aspekter vid val av resurser, till exempel kopplingen till läroplanen, bra återkoppling och aktivt deltagande.
Forskning och utveckling kategorier
Vägar till framgångsrik undervisning i programmering i grundskolan
Peter Vinnervik på Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Umeå universitet besvarar i sin avhandling frågor som handlar om grundskollärares intentioner, förutsättningar och utmaningar med att införa programmering i sin undervisning.
Forskning och utveckling kategorier
Hon fascineras av mötet mellan läraryrket och den digitala teknologin
Efter sex år på Göteborgs universitet är Catarina Player-Koro tillbaka där allt startade. Med kunskaper och nya perspektiv kring betydelsen av strukturer kring forskarmiljön och dess påverkan på grundutbildningen, återvänder hon till Högskolan i Borås. Nu i rollen som professor i pedagogiskt arbete inriktning digitalisering.
Forskning och utveckling kategorier
Högskolans nya hybridsalar öppnar för mer flexibel undervisning
Skillnaden mellan att studera på campus och på distans blir avsevärt mindre med Högskolan Västs nya hybridsalar. Ny teknik ger helt nya möjligheter att undervisa och interagera på mer flexibla och kreativa sätt.
Forskning och utveckling kategorier
"Mer fjärr- och distansundervisning kan ge elever ökade möjligheter"
Vanlig fjärr- och distansundervisning blandas i debatten ihop med den nödundervisning i digital form som skolor temporärt införde under pandemin. Det medför rädsla inför en nödvändig utveckling, där fjärr- och distansundervisning behöver få större utrymme än vad reglerna idag tillåter, skriver Anna Åkerfeldt, forskare och process- och projektledare för Ifous FoU-program Digitala lärmiljöer.