Teachers face challenges in finding the right education technology tools to support student learning, writes Sierra Noakes, a former educator. In this blog post, Noakes, now a researcher, writes that teachers should be the ones behind much of the design and research involved in edtech to ensure their voices are heard.
Barn som spelar datorspel ökar sin intelligens, visar forskning som undersökt hur skärmtid påverkar barns kognitiva förmågor. Tv och sociala medier hade varken positiv eller negativ effekt.
Denna rapport visar hur kunskap och väl beprövad erfarenhet om digitalisering i undervisning kan byggas utifrån den vetenskapligt testade och framgångsrika pedagogiska STL-modellen (Skriva sig till lärande). (pdf)
Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).
Digitaliseringen av skolan går snabbt. Här pekar Johan Sandén digitaliseringens många ansikten, hur lärarrollen förändras och hur en lyckad digitalisering av skolan måste utgå från lärarnas behov och initiativ.
Förra veckan tog Ifous över förvaltandet av Swedish EdTest (EdTest). Ifous kommer att samarbeta med branschorganisationen Swedish EdTech Industry. För att få veta mer om EdTest och vad testarenan kan göra för skolhuvudmännen kontaktade vi Marie-Hélène Ahnborg, vd för Ifous.
Vad är egentligen digitala läromedel? Är det digitaliserade böcker eller något annat? Hur får lärare tillgång till digitala läromedel idag? Skulle det kunna göras annorlunda? Tre skolhuvudmän och en skola delar med sig av sina tankar och erfarenheter och blickar även framåt.
Skolans digitalisering belastar snarare än effektiviserar. Det skriver forskaren Johan Sandén i en artikel om bland annat digitaliseringarnas konsekvenser för lärarna.