Vi får hoppas att den uppvärdering av ämnesdidaktik och pedagogisk innehållskunskap som utredningen trots allt andas får genomslag i lärarutbildningen. I annat fall lär vi framöver få se fler ChatGPT-genererade, generiska lektionsupplägg baserade på utdömda lärandeteorier och dagsländor, skriver Björn Kindenberg, lektor i grundskola.
The flexibility of online education is one reason it is growing, but challenges remain regarding engagement, inclusion and access, Thomas Dyer and Rebekah Dyer of Grand Canyon University write. They highlight more than a dozen ways to make a difference, including universal design for learning, financial support, virtual mentorship and culturally responsive teaching.
Ungdomar med mycket fysisk aktivitet har inte bättre betyg däremot rapporterar de bättre psykisk hälsa. Mycket skärmtid har samband med både sämre psykisk hälsa och lägre betyg, visar ny forskning. "Det är viktigt att i skolan diskutera hur unga kan få en balans i livet", säger forskaren Karin Kjellenberg.
I sin avhandling, Skolans digitalisering i Sverige – Styrning och tolkning av policy i en decentraliserad utbildningskontext, har Ulrika Gustafsson undersökt hur den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet, som gällde mellan 2017–2022, har tolkats och implementerats.
Mindre skjerm og mer praktisk læring har vært refrenget i skoledebatten det siste året. Ny forskning viser nå at virkelighetsteknologi med skjermer kan gi elevene mer praktisk læring.
Hur kan lärare förbereda eleverna för läsning av digital text på webbsidor? Två högstadielärare i Göteborg har tillsammans med forskaren Lisa Molin undersökt hur undervisningen kan stärka elevers förståelse för digitala och multimodala texter.
Ny teknik, som sociala medier, blir alltmer självklara inslag i barn- och ungdomsböcker. Men i böckerna framställs tekniken ofta som farlig.– Det är påtagligt att det finns en negativ bild av tekniken, säger forskaren Jakob Olsson vid Karlstads universitet.
This research worked with 62 primary school children between ages 10 and 11 to investigate how they understood and critically viewed their digital footprint.
The Covid pandemic highlighted the increasing deployment of digital technologies in educational institutions, defined as ‘edtech’. The most visible edtech was video conferencing software, but a swathe of edtech startups have sought to roll out their products and services to educational institutions. We focus specifically on the deployment of edtech in UK higher education by…
This article presents a discourse analysis of European Union (EU) policy documents on educational uses of digital technology (EdTech) from 2015 to 2022. It explores the ideological dimensions of language use and power relations, particularly concerning the teacher's role. Despite increasing critical scrutiny, the policy discourse in this period remains predominantly unidimensional, framing EdTech as…