Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Demokrati"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 7 av 10

Forskning och utveckling kategorier

Mattias Björklund & Martin Nyman: Skola handlar inte enbart om mätbara kunskaper

2019-12-16
Risken med att enögt vägledas av kunskapsmätningar, är att vi monterar ner det som svensk skola står för – en bildning som främjar både individens frihet och ett fritt, demokratiskt och tillåtande samhälle. Men vem tar ansvar för detta, undrar lärarna Mattias Björklund och Martin Nyman.
Forskning och utveckling kategorier

Bakom bokhyllan #23 – Hoten mot den fria forskningen

2019-11-29
Under lång tid har världens länder rört sig mot demokrati, men nu syns flera länder röra sig bort från den, menar flera forskare och nämner Kina, Ungern och Turkiet som exempel på länder där den akademiska friheten är hotad, och där forskare tvingas söka skydd i andra länder. Vad är akademisk frihet och hur ser…
Forskning och utveckling kategorier

Se barnen som fullvärdiga medborgare

2019-11-06
I förskolan ska barn inte bara lära sig vad demokrati är – de ska själva ingå i demokratiska sammanhang. "De ska öva och uppleva reell demokrati redan från början när de börjar förskolan", säger Martina Lundström, förskollärare och pedagogisk rådgivare, som vill synliggöra demokratiuppdraget och visa på hur förskolorna kan jobba med det i praktiken.
Forskning och utveckling kategorier

Att värdera, hantera och analysera ett informationsflöde

2019-10-10
Yttrandefrihet är ett fundament i en fungerande demokrati. Därför är medie- och informationskunnighet, MIK, en viktig kunskap för att delta i dagens allt mer digitaliserade samhälle. Att kunna ta till sig information, sätta den i ett sammanhang samt avgöra om den är korrekt har blivit viktigare än någonsin. Här har skolan och skolbiblioteken en angelägen…

Makt i samhället ger makt på nätet

2019-10-09
Tidningars kommentarsfält, bloggar och sociala medier som Twitter är tänkta som demokratiska platser, där fler röster får komma till tals. Och där även marginaliserade grupper kan göra sig hörda. Men forskning visar tvärtom att redan röststarka grupper, till exempel högutbildade personer i maktposition, gynnas av hur online-plattformar är utformade.
167810