Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Demokrati"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 6 av 10

Avhandling om elitpräglad gymnasieskola utsedd till Skolportens favorit

2020-05-15
Utmanande och kritiska elever är inte önskvärda, konstaterar Janna Lundberg i sin avhandling i vilken hon har studerat vad som händer i samhällskunskapsundervisningen på en elitpräglad gymnasieskola. Elever som vill utmana genom att ställa frågor och locka till diskussion tillrättavisas. Här handlar det istället om att fostra eleverna genom passiv lydnad till en överordnad elit.…

”Skolelever utbildas i mänskliga rättigheter varje dag”

2020-04-16
Mänskliga rättigheter genomsyrar vardagen i skolan för elever redan på lågstadiet – men det är inte alltid lärarna är medvetna om det. Med små medel skulle undervisningen kunna lyfta ytterligare, konstaterar Lisa Isenström i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

"Rätten att få vara sig själv"

2020-03-20
Jämställdhet och demokrati kan kännas som stora ord. De riskerar att hamna i diverse planer snarare än i verksamheten. Men låt oss motiveras av barnen, de som med din hjälp kan få fler möjligheter och bli trygga medskapare av framtiden. För det är precis vad demokrati och jämställdhet handlar om, skriver Karin Salmson, författare och…
Forskning och utveckling kategorier

Bygga empati i klassrummet

2020-03-04
Ny film på kanalen RWA PLAY: Raoul Wallenberg Academys playkanal innehåller tips för klassrummet av lärare — för lärare. Tipsen handlar om hur man kan arbeta med civilkurage, självledarskap och att väcka ungas engagemang i klassrummet. I en ny film delar läraren Fredrik Brohlin med sig tankar om hur man kan hjälpa elever att bygga…
156710