Varje läsår arbetar Örlogsvägens förskola i Göteborg med projekt. Pedagogerna berättar om när de arbetade med metanivån Hållbara tillsammans och fördjupningsfrågorna: ”Hur tar förskolan plats i samhället?” och ”Hur får samhället plats i förskolan?”
Det här blogginlägget kommer att handla om vad det betyder att som vuxen ha ett demokratiskt förhållningssätt i mötet med eleverna i skolan. Ett förhållningssätt som bygger på demokratin som norm, och som förutsätter att det finns vissa gemensamma, demokratiska värderingar att utgå från, skriver Gunnel Falck, Center för Skolutveckling. .
Prata demokrati riktar sig till dig som är lärare på gymnasieskolans särskoleprogram. Utbildningsmaterialet syftar till att vara en resurs, väcka intresse och skapa engagemang för arbete med demokrati och de mänskliga rättigheterna. (pdf)
Prata demokrati riktar sig till dig som är lärare på gymnasieskolans yrkesprogram. Utbildningsmaterialet syftar till att vara en resurs, väcka intresse och skapa engagemang för arbete med demokrati och de mänskliga rättigheterna. (pdf)
Arbetet med kultur i skolan borde vara lika självklart som matte och svenska. Det menar Jenny Zander, rektor på Lorensborgsskolan. "Det är inte valfritt. Vi har ett styrt uppdrag och eleverna har rätt till det", säger hon.
I år är det hundra år sedan både kvinnor och män för första gången fick rösta i val till riksdagen. Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolinspektionen och Skolverket har valt att uppmärksamma jubileumsåret tillsammans. Här har vi samlat information och stöd utifrån tre olika perspektiv på demokrati i skolan.
Skoldebatten fokuserar ofta på socioekonomiskt utsatta elever som inte klarar kunskapskraven. Men forskaren Janna Lundberg menar att diskussionerna om skolan också behöver täcka in de elitskolor som det svenska marknadsutsatta skolsystemet skapat.
När det främsta målet med skolan är att förse unga med kunskaper för deras kommande yrkesliv hamnar skolans demokratifostrande uppdrag i bakgrunden. Detta framkommer i en ny avhandling av Hanna Ahrenby vid Umeå universitet.
När det främsta målet med skolan är att förse unga med kunskaper för deras kommande yrkesliv hamnar skolans demokratifostrande uppdrag i bakgrunden. Det visar en avhandling av Hanna Ahrenby, som forskat om förutsättningar för arbetet med skolans värdegrund i grundskolans bildundervisning.