Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Demokrati"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 10 av 10

Forskning och utveckling kategorier

Vägen till allmän och lika rösträtt

2018-08-20
Skolmaterialet ”Vägen till allmän och lika rösträtt” bygger på arkivmaterial och ger en nära inblick i hur införandet av dagens demokratiska system gick till för snart hundra år sedan – och samtidigt väcker frågor om demokrati i dag och i framtiden. Lektionen är framtagen främst för högstadiet och gymnasiet.
Forskning och utveckling kategorier

I skolans läroböcker står individen ensam mot samhällets problem

2018-04-16
Den psykiska ohälsan bland barn och unga ökar, liksom övervikt och fetma. Problemen beror nästan uteslutande på faktorer i samhället, inte den enskilda personen. Men i skolans läroböcker är ett budskap till eleverna särskilt framträdande: Du ska själv lösa dina problem med hjälp av yoga, massage och långsamma kolhydrater.
Forskning och utveckling kategorier

Demokratihandboken

2018-02-05
Att vaccinera samhället mot odemokratiska krafter går inte. Men vi kan alla träna oss i demokratins metoder och verktyg. I Demokratihandboken – prata, lyssna, förändra! samlar vi tips om hur du tar ditt engagemang vidare. (pdf)

Undervisa om kontroversiella frågor

2018-02-01
Frågor som väcker starka känslor kommer då och då upp i skolan. Ibland kan de skapa spänningar i klassrummet och det behöver lärare hantera. Elever behöver få möjligheter att diskutera även kontroversiella frågor. Tillsammans kan lärare utveckla sitt arbete att leda också dessa samtal. Det är en viktig del i skolans demokratiska uppdrag. Nu finns…

Hantera kontroversiella frågor – Utveckla strategier för att hantera spänningsfält och undervisningen om kontroversiella frågor i skolan

2018-02-01
Ett verktyg som gör det lättare för rektorer och skolledare att hantera spänningsfält och undervisning om kontroversiella frågor i skolan. Utarbetat i samverkan mellan Österrike, Cypern, Irland, Montenegro och Storbritannien, med bidrag av Albanien, Frankrike och Sverige. (pdf)
1910