Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Debatt"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 5 av 8

Forskning och utveckling kategorier

"Vad skulle en ”de-akademisering” av lärarutbildningen innebära?"

2022-11-14
I Tidöavtalet nämns vikten av mer “praktisk metodik” som något som ska fixa inte bara lärarutbildningarna utan i förlängningen skolan också. Anders Jönsson relaterar detta till återkommande resonemang om attlärarutbildningen blivit för akademisk och reflekterar här kring vad en “de-akademisering” av lärarutbildningen skulle betyda.

Malin Tväråna: Rätt kompetens behövs hos de som beslutar om lärares professionsutveckling

2022-09-26
Nu instiftas ett nytt Råd för skolans professioner med stor makt över lärares professionsutveckling. Föreningen för undervisningsutvecklande ämnesdidaktisk forskning (FUUF) varnar för ett för stort fokus på individuell kompetensutveckling istället för på gemensam forskning och utveckling.
14568