Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Debatt"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 8

Forskning och utveckling kategorier

"Vem ser det osynliga barnet? – Förskolans norm om det sociala barnet exkluderar de tysta"

11 november
Alla barns rätt att vara sig själva och finna en trygg miljö i skola och förskola skall vara en hörnsten i skolans värld. Men det är inte alltid gå enkelt som det låter. I veckans inlägg argumenterar Åsa Delblanc för risken med att ensidigt betona barns sociala sidor då det riskerar att skapa en allt…

3 benefits of implementing grit in the math classroom

4 juni
A variety of reasons can turn someone off of math, but three grit-building characteristics can turn that caution into confidence, writes India White, an author and former math teacher and assistant principal. White explains how to encourage students to help develop resilience, remind them that everyone learns when given enough time, and share positive stories…
Forskning och utveckling kategorier

"Politiker måste ha modet att investera i en skola som förstår och välkomnar alla barn"

20 maj
I strävan efter att inkludera alla elever i ordinarie undervisning uppstår ibland fler problem än fördelar, speciellt när realiteten präglas av budgetnedskärningar som leder till stora klasser och färre lärare. Därför måste framtidens skola våga bryta med gamla mönster och vara beredd på omfattande förändringar, inte minst i synen på elever, skriver doktoranden Johanna Lüddeckens.
Forskning och utveckling kategorier

Gunnlaugur Magnússon: Gör inte inkluderingen till syndabock

7 mars
Det som gått för långt är inte strävan efter inkludering – utan att vi fått en skola präglad av marknadsexperiment, lärarbrist och ändlösa besparingar. Gör inte inkluderingen till syndabock när det är den ideologiska och ekonomiska styrningen som fallerat, skriver Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet.
128