Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Debatt"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 8

Forskning och utveckling kategorier

Peter Habbe & Fredrik Åslund: Kognitionsvetenskap har något viktigt att säga om lärande och undervisning

4 februari
Det finns hopp om att skolan sakta men säkert transformeras från en produktionsinriktad till en lärandeinriktad undervisning. Det skriver lärarna Peter Habbe och Fredrik Åslund i sin debattartikel om kognitionsvetenskapen i skolan och lärarutbildningen.
Forskning och utveckling kategorier

Corrado Matta: Kognitionsvetenskapens och evidensbaseringens förespråkare borde oroa sig för lärarutbildningsutredningens konsekvenser

30 januari
Varken evidensbasering eller kognitionsvetenskap kan reduceras till metodmanualer. Förespråkare av evidensbaserad skolpraktik och en kognitionsvetenskapligt grundad lärarprofession bör därför vara djupt oroliga över det som föreslås i lärarutbildningsutredningen. Det skriver Corrado Matta, lektor.
Forskning och utveckling kategorier

"Vem ser det osynliga barnet? – Förskolans norm om det sociala barnet exkluderar de tysta"

2024-11-11
Alla barns rätt att vara sig själva och finna en trygg miljö i skola och förskola skall vara en hörnsten i skolans värld. Men det är inte alltid gå enkelt som det låter. I veckans inlägg argumenterar Åsa Delblanc för risken med att ensidigt betona barns sociala sidor då det riskerar att skapa en allt…

3 benefits of implementing grit in the math classroom

2024-06-04
A variety of reasons can turn someone off of math, but three grit-building characteristics can turn that caution into confidence, writes India White, an author and former math teacher and assistant principal. White explains how to encourage students to help develop resilience, remind them that everyone learns when given enough time, and share positive stories…
Forskning och utveckling kategorier

"Politiker måste ha modet att investera i en skola som förstår och välkomnar alla barn"

2024-05-20
I strävan efter att inkludera alla elever i ordinarie undervisning uppstår ibland fler problem än fördelar, speciellt när realiteten präglas av budgetnedskärningar som leder till stora klasser och färre lärare. Därför måste framtidens skola våga bryta med gamla mönster och vara beredd på omfattande förändringar, inte minst i synen på elever, skriver doktoranden Johanna Lüddeckens.
1 2 8