Videoklipp där olika konstbaserade ingångar till att arbeta med poesi i undervisningen diskuteras. Fokus ligger på dansskapande och bildskapande arbete. Videorna är producerad inom fortbildningshelheten Gränsland LIGHT som finansieras av Utbildningsstyrelsen.
Videoklipp där olika konstbaserade ingångar till att arbeta med poesi i undervisningen diskuteras. Fokus ligger på dansskapande och bildskapande arbete. Videorna är producerad inom fortbildningshelheten Gränsland LIGHT som finansieras av Utbildningsstyrelsen.
Den typiska eleven i Kulturskolan är en svenskfödd flicka med välutbildade, kulturutövande föräldrar. För att nå ut till fler kan man bredda utbudet – och samspela mer med andra verksamheter, visar en ny avhandling.
Dans i skolan är så mycket mer än motion till musik. Enligt professor Eva Bojner Horwitz är dansens och musikens ordlösa kommunikation viktig inte bara för den enskilda eleven och skolan utan för samhället i stort.
Genom ett unikt samarbete med Scenkonst Västernorrland har kultur blivit en etablerad metod som används på grundlärar- och förskollärarprogrammet på Mittuniversitetet. I år får ett 60-tal lärarstudenter fördjupa sig i hur man använder dans som ett pedagogiskt verktyg i klassrumsundervisning.