Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Covid-19"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 23

A national discussion on education – so what for school leaders?

2023-01-20
While the debate about ‘learning loss’ has dominated much of the discourse about education during COVID times, it is also clear that much has been learned and gained from the most disruptive period in contemporary history.
Forskning och utveckling kategorier

Ny studie: Så påverkades lärandet av distansundervisningen under pandemin

2022-10-14
Forskare vid Stockholms universitet har i en ny studie undersökt hur den svenska covidstrategin för skolan, med övergång till distansundervisning, påverkade elevernas förutsättningar för lärande. Studien bygger på intervjuer med ungdomar och deras erfarenheter. Resultaten har publicerats i två artiklar.

Hur påverkas studenters välmående och betyg av digital undervisning?

2022-10-06
Under coronaviruspandemin ställde svenska högskolor och universitet om till digital undervisning under drygt tre terminer. Denna rapport jämför tre undervisningsformer: Campusundervisning, fullständig distansundervisning, samt hybridundervisning, under vilken campusundervisning blandas med distansinslag. Jämförelser görs både med avseende på betyg och välmående. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Svenska studenter var dåliga på att följa pandemirestriktionerna

2022-09-26
I en studie som undersökt efterlevnaden av restriktioner under covid-19-pandemin bland studenter i de nordiska länderna samt Storbritannien blev de svenska studenterna sämst i klassen. Forskarna drar i studien slutsatsen att kortare lockdown-perioder och politisk stringens ökade studenters vilja att följa restriktionerna under början av pandemin.

An exploration into the implications of the Covid-19 restrictions on the transition from Early Years Education to Key Stage 1 for children with special educational needs and disability – a comparative study

2022-08-30
This small-scale comparative study explores how the coronavirus pandemic has impacted on the transition from Early Years Education to Key Stage 1 (KS1) for children with special educational needs and disability (SEND) in a SEND specialist school in the UK.