Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Betyg"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 17 av 17

Forskning och utveckling kategorier

Betygssättning

2017-12-15
När lärare sätter betyg utvärderar de allsidigt varje elevs kunskaper i förhållande till kunskapskraven. Betyget som läraren sätter ska spegla den kvalitet som eleven har på sitt kunnande vid tiden för betygssättningen. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Ensamhet i skolan ökar risken för icke godkänt

2017-12-05
Den som saknar vänner och den som mobbar eller utsätts för mobbning löper en kraftigt utökad risk för att inte nå behörighet till gymnasiet. Det visar ny forskning från Friends och Örebro Universitet. Den helt unika studien som presenteras idag gäller betygen i svenska, svenska som andraspråk, matematik och engelska.
Forskning och utveckling kategorier

Tidiga betyg: Ökat fokus på mätbara kunskaper

2017-09-21
Större fokus på mätbara kunskaper och mindre möjligheter att anpassa undervisningen. Pedagogikforskaren Ola Strandler har undersökt hur en grupp lärares undervisning påverkades när betyg i sexan infördes. "Jag ser med viss oro på utvecklingen", säger han.
11617