Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Betyg"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 15 av 18

Forskning och utveckling kategorier

Vad krävs för att fler elever ska klara kunskapskraven?

2018-10-01
Ny statistik från Skolverket visar att antalet elever som går ut grundskolan med godkända betyg ökade i år jämfört med året innan. En viktig del för att få resultaten att fortsätta i rätt riktning är att skolan tidigt upptäcker var det krävs extra stödinsatser. Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten har ett nytt uppdrag som handlar om…
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Att få sina bedömningar granskade

2018-06-25
I 2011 års regleringsbrev ålades Skolverket att granska likvärdigheten i lärares bedömningar genom att årligen med statistik synliggöra diskrepanser mellan resultat på nationella proven och elevers termins- eller slutbetyg. Skolverket skulle även granska lärares rättning av nationella proven. Hur upplevs detta av lärarna? I denna artikel undersöks hur lärare i matematik säger sig ha blivit påverkade av att likvärdigheten i deras bedömningar granskas.
Forskning och utveckling kategorier

Nyckeln till likvärdig skrivundervisning och rättvisande betyg

2018-06-13
Lärare måste få ökade möjligheter att kontinuerligt diskutera och utvärdera elevers skrivande i relation till den undervisning som ges. Sådana samtal är nödvändiga för att elever ska få en likvärdig skrivundervisning och rättvisande betyg. Det hävdar Per Blomqvist som forskat om lärares normer, beslut och samstämmighet i samtal om bedömning av gymnasieelevers skrivande.
1 14 15 16 18