Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Betyg"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 10 av 17

Consequences of school grading systems on adolescent health: evidence from a Swedish school reform

2019-11-06
A new study has examined a reform of the Swedish school system; a reform centred on the introduction of grades and increased use of testing, especially standardised national tests, in the 6th and 7th school year. The reform had an indirect effect on psychosomatic symptoms and life satisfaction for these pupils. The negative effects of…
Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : PYS och stamning

2019-10-31
Hur kan undantagsbestämmelsen PYS användas? Högstadielärare Inger har en angelägen fundering - kan hon vid betygssättningen åberopa undantagsbestämmelsen när det gäller en stammande elev i hennes klass? Eleven är i övrigt klart högpresterande, men stamningen förhindrar eleven att klara de muntliga presentationerna. I studion finns betygsexperten Pernilla Lundgren och lärarcoach Annica Gärdin. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : Bedömningar och matriser

2019-09-19
Hur kan man som lärare göra bedömningar under terminens gång och samtidigt minimera elevernas stress? Högstadieläraren Inger berättar att eleverna blir stressade av bedömningarna och genast tolkar dem som färdiga betyg så fort hon lägger upp dem på skolans matris. I studion finns betygsexperten Pernilla Lundgren. Hon har en mångårig erfarenhet av bedömning- och betygsfrågor…
Forskning och utveckling kategorier

Återkoppling i gymnasieskolan

2019-09-05
Räcker det med betyg för att gymnasieelever ska utveckla sitt lärande? Svaret på den frågan är nej. I vårt samtal med pedagogen och gymnasieläraren Anneli Wiker berättar hon att hennes forskning visar att elever vill ha informativ återkoppling och efterfrågar en dialog med lärare om uppgifter, lägesbild och mål. (webb-radio)
19101117